داغ ترین ها:

اخبار و رویداد ها

news photo

نگاهی به سه نمایش/ نمره مثبت برای آثار دانشجویی

سه نمایش که در نخستین روز از جشنواره فرهنگی اجرا شدند، به عنوان اثری دانشجویی قابل توجه بودند.

الناز نعمتی: در نخستین روز از برگزاری هشتمین جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت و در بخش تئاتر چندین اثر روی صحنه رفتند که در مجموع و به عنوان آثاری دانشجویی قابل توجه هستند.

ارغوان اینبار تو بخوان/ ...و انسان خلق شد
چیمن دانشیار در نمایش «ارغوان اینبار تو بخوان» ایده ای سخت را برای دراماتیزه کردن انتخاب کرده است. ایده و داستانی که حتی کارگردان های بزرگ هم برای نزدیک شدن به آن با وسواس و دست به عصا عمل می کنند. ایده نمایش «ارغوان اینبار تو بخوان» درباره خلقت بشر است و در قالب نمایشی نمادین و با اجرای حرکات فُرم اجرا می شود. کارگردان برای نشان دادن فضای سورئال نمایش اش طراحی جالبی داشته و خلاقانه عمل می کند اما آنچه این تئاتر را از نمایشی حرفه ای دور کرده اکسسوار ضعیف و درنیامدن برخی از ایده های کارگردان برای تصویری کردن داستان مورد نظر وی است. برای مثال حضور گل سرخ رنگی که توسط چراغ های روشن تزئین شده و  قرار است نمادی از زندگی و فرزند آدم و حوا باشد بیش از آنکه به پیش برد قصه کمک کند، حضوری اضافی و باسمه ای دارد که با حذف اش خللی در روند داستان ایجاد نمی شود.
از دیگر ضعف های نمایش پرده راز و نیاز انسان به زبان انگلیسی است که به سیله ویدئو پروجکشن روی پرده ای ناهموار و با خطی ناخوانا به صورت زیر نویس برای مخاطب پخش می‌شود. اول اینکه چه دلیل وجود داشت این دیالوگ ها زبان انگلیسی ادا شوند و دوم اینکه این بخش از تئاتر که اتفاقا زیادی کش دار شده و حوصله مخاطب را سر می برد چه کمکی به ارائه مفاهیم مورد نظر کارگردان می کند؟ «ارغوان اینبار تو بخوان» طرح و ایده ای حرفه ای و اجرا و ساختاری نیمه حرفه ای دارد و با بازنگری در برخی از بخش های بی کارکرد و اضافه شدن اکسسوار مناسب می تواند به نمایشی مقبول تبدیل شود و مخاطب را با خود همراه کند.
 
شب و گریه زیر طاقی/ در میان اجتماع خشمگین  
دغدغه های اجتماعی مهلا رنجبران برای کارگردانی تئاتری که در آن حرف دل دو کارتن خواب بی نوا گفته می شود قابل تحسین است. اینکه کارگردان به چه پشتوانه داستانی و تحقیقاتی به سراغ چنین سوژه حساس و جذابی رفته را نمیدانم اما می توان ادعا کرد نمایشنامه با دقت و وسواس نوشته شده و برایش زحمت کشیده شده است.نمایشنامه از پرگویی پرهیز می کند و اطلاعات را در حد نیاز به مخاطب ارائه می کند هرچند که یکی از ضعف های نمایش عدم ارائه اطلاعات درباره پیشینه و گذشته دو کارتن خواب است و این موضوع تا انتها برای مخاطب مبهم می ماند اما در کل نگارش با ظرافت دیالوگ ها این ایراد را تا حدی جبران می کند.
در نمایش «شب و گریه زیر طاقی» هم مانند نمایش اول با فقر اکسسوار و عدم طراحی صحنه و لباس مناسب روبرو هستیم. از دیگر ضعف های نمایش تکیه بیش از حد کارگردان بر موسیقی است تا جایی که بنظر میرسد قرار بوده بسیاری از خلا های دراماتیک به وسیله عنصر موسیقی پوشانده شوند.

اما در کنار ضعف های عنوان شده «شب و گریه زیر طاقی» چندان هم دست خالی نیست. گذشته از ایده و طرح اصلی که جذاب و دراماتیک و تا حدی نو بنظر میرسد، بازی های دو بازیگر نقش اصلی هم بسیار خوب است و باعث همدلی مخاطب با این کاراکترها می شود. همچنین این نمایش شروع مناسب، اوج فرود داستانی کافی و و پایان بندی خوبی دارد.
 
دوستت دارم با صدای آهسته / گذر از خاطره ها 
«دوستت دارم با صدای آهسته» نمایشی بی ادعا و دوست داشتنی است. طرح و ایده ابتدایی اثر جذاب است و مخاطب را کنجکاوانه با داستان زیبایش همراه می کند. قصه این نمایش درباره زن و مردی است که عصر یک روز پنج شنبه در آسانسور اداره ای دولتی گیر میفتند و باید منتظر شوند تا کسی برای نجات شان از آن وضعیت اقدام کند. اما داستان به همین جا خلاصه نمی شود و کم کم مشخص میشود این زن و مرد یکدیگر را میشناسند و زمانی عاشق یکدیگر بوده اند.

نمایش تمامی اِل مان های جذاب را برای همراه کردن مخاطب با خود دارد. داستان گیرا و کنجکاوی برانگیز، احساسات لطیف و عاشقانه شخصیت های اصلی، استفاده موجز و به موقع از موسیقی، فلاش بک های به موقع برای روایت گذشته و حتی تعلیقی که در انتهای داستان با گره خوردن به پایانی سورئال شاهد آن هستیم همه به بالا بردن سطح نمایش کمک می کنند. اما بی شک مهم ترین عنصر در موفقیت این نمایش، نمایشنامه خوب و سنجیده چیستا یثربی نویسنده چیره دست تئاتر و سینماست که کارگردان با اتکا بر آن موفق می شود نمایشی در خور توجه را روی صحنه ببرد.  

«دوستت دارم با صدای آهسته» استاندارد لازم برای اجراهای عمومی و موفق دارد و و شاید تنها نقطه ضعف این نمایش را بتوان بازی تا حدی تصنعی بازیگران آن بخصوص بازی طاهره متوزاده  دانست. 
 

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین، ۱۳۹۶
۰۴:۰۹ - ۹۸/۰۸/۲۶