داغ ترین ها:

اخبار و رویداد ها

news photo

عبدالجبار کاکایی: کیفیت آثار داوری بخش ادبیات را دشوار کرد

عبدالجبار کاکایی می‌گوید در بخش ادبیات جشنواره سیمرغ، هیات داوران برای انتخاب و داوری آثار کار بسیار سختی داشته است.

به گزارش روابط عمومی دهمین جشنواره بین‌المللی سیمرغ، بخش ادبیات یکی از محبوب‌ترین و البته پرمخاطب‌ترین بخش‌های جشنواره سیمرغ در طول 10 سال گذشته بوده و هست که از تنوع بسیار خوبی هم برخوردارند.

عبدالجبار کاکایی، شاعر و ترانه‌سرای باسابقه امسال دبیری این بخش را در جشنواره سیمرغ برعهده دارد و با او درباره وضعیت آثار این بخش هم صحبت شده‌ایم.

عبدالجبار کاکایی در پاسخ به اینکه آثار دریافتی بخش ادبیات را در جشنواره دهم چطور ارزیابی می‌کنید؟ گفت: در بخش ادبیات جهش آنقدر قابل اعتنا نیست که بگوییم اتفاق خیلی مهمی رخ داده است، در جشنواره‌های آماتور سیر تدریجی رشد کیفیت را به دنبال دارد و همواره عملکرد جشنواره قبل بر ارتقای کیفیت دوره بعد نتیجه مثبت دارد.

او ادامه داد: خوشبختانه در بخش ادبی روند کمی و کیفی رو به رشد بوده است و از نظر کمی ارائه هفت هزار اثر، آماری نزدیک به جشنواره‌های تخصصی ادبی کشور است و از نظر کیفی هم افرادی که قابل اعتنا بودند در جشنواره شرکت کردند.

این هنرمند درباره ملاک‌های مدنظر داوران برای انتخاب آثار توضیح داد: طبق گفته داوران رشته‌های مختلف بخش ادبی، انتخاب‌ها بسیار دشوار بود و برای برگزیدن نامزدهای نهایی کار سختی داشتند و بر دشواری داوری اذعان می‌کردند.

او تاکید کرد: خوشبختانه شاهد تنوع دیدگاه داوران بودیم، به عنوان مثال ترکیب داوران درشاخه شعر کلاسیک شامل شاعران غزل مدرن، غزل میانه و سنتی می‌شد. تقریبا همه جهات و نگاه‌ها به شعر را در همه شاخه‌ها از جمله شعر نو، محاوره، طنز و ... لحاظ کردیم.

کاکایی ادامه داد: من عکس برخی از جشنواره‌ها که تکلیف می‌کنند برای داوری از فلان هنرمند استفاده کنید، در جشنواره سیمرغ هیچ فشار و تحمیلی برای انتخاب داوران نداشتم و با دستی باز و براساس شناخت از افراد و شاخه‌های بخش ادبی جشنواره داوران را انتخاب کردم.

دبیر بخش ادبیات جشنواره سیمرغ در پاسخ به این پرسش که در بین آثار دریافتی کدام بخش استعدادهای نابی را مشاهده کردید؟ توضیح داد: نکته قابل توجه در میان آثار دریافتی، ارائه حدود هزار و 300 اثر در رشته نثر ادبی بود، شاخه‌ای که من شخصا موافق با ورود آن در بخش ادبیات جشنواره امسال نبودم. چون همواره از علایق فطری آدم‌هایی که دست به قلم می‌شوند نوشتن نثر ادبی است که معمولا عاقبتی هم ندارد، یا داستان نویس می‌شوند یا شاعر. در نهایت چون نثر ادبی امکان مشارکت جمعی را فراهم می‌کرد با حضور آن در بخش ادبیات موافقت کردیم و تعداد آثاری هم که دریافت شده قابل توجه است و همواره افرادی که در جامعه ما دست به قلم دارند، آثار اولیه شان در حوزه نثر ادبی است.

تاریخ انتشار: ۰۳ آذر، ۱۳۹۸
۰۴:۱۱ - ۹۹/۰۴/۱۹